Overlijden melden

24 uur per dag

U staat er niet alleen voor

Alles goed geregeld

Omgaan met verlies

Je hebt net of misschien iets langer geleden, de uitvaart achter de rug van jouw dierbare. En nu? Hoe nu verder? Dat je verder ‘moet’ staat wel vast, maar hóe is de grote vraag. Je weet het niet. Misschien heb je behoefte aan wat handvatten om je leven weer op te gaan pakken.

Iemand verliezen doet pijn. Je leven staat op z’n kop. En hoe kan je dat verlies ooit in je leven verweven? Je leven weer oppakken? Toch hebben we allemaal de veerkracht in ons om verlies te dragen en weer te leren leven, maar nu mét ons verdriet. Dat is moeilijk en kost energie. Je bent er ook niet in één dag. Rouwen is keihard werken. Maar stapje voor stapje, op jouw eigen manier, kom je er.

Rouwen doe je zelf, maar je hoeft dat niet alleen te doen. Daar kan je wel wat steun bij gebruiken. Deze tips kunnen je daarbij helpen.

 

Bijslapen en uitrusten
Rouwen is een vermoeiende bezigheid. Je wordt er doodmoe van. Naast het hebben van je verdriet zelf en het omgaan met je wirwar aan emoties kan rouw ook zorgen voor een slechte nachtrust en vermoeidheid door zorgen en verwardheid.

Geef je hoofd en lichaam rust. Meld het op je werk of meld je eventueel ziek in ieder geval voor twee weken. Ga niet te snel weer aan het werk en voorbij aan je verdriet. Gebruik deze tijd (ook) om bij te slapen en uit te rusten.

Wees lief voor jezelf
Accepteer dat je leven (tijdelijk) niet gaat zoals je zelf wilt. Ondanks wat de omgeving ervan vindt, zoek je eigen manier van omgaan met jouw verdriet. Een goed of fout is er niet.

Verwen jezelf door even nergens aan te denken, even niets te moeten. Neem de tijd om heerlijk te ontspannen in een warm bad. Ga een keertje naar de sauna met een vriendin. Pak een rustmoment midden op de dag door wat te gaan lezen of gewoon even een momentje te liggen. Wees lief voor jezelf. Doe wat goed voelt voor jou!

Hulp vragen en aanvaarden
Blijf in contact met jouw vrienden en familie. Praat met je vrienden en je familie. Accepteer hun luisterend oor en aangeboden hulp. Laat anderen je helpen door naar je te luisteren en er voor je te zijn. Vraag die ruimte en aandacht voor jou en voor jouw behoefte.

Vraag ook die hulp bij hele praktische zaken als boodschappen doen of de kinderen naar de sport brengen. Je omgeving vindt het fijn als je aangeeft wat ze voor je kunnen doen. Ze willen graag helpen. Vaak weten ze echter niet hoe en waarmee. Fijn als jij het hen vertelt.

Routines opbouwen
Hoe kan je je leven ooit weer oppakken? Door gewoon maar door te gaan. Niet door je verdriet te verdringen, wel door structuur en routines in te bouwen. Door op vaste tijdstippen op te staan, echt wat (gezond!) te eten, bezigheden te hebben en weer naar bed te gaan. Plan daarbij niet je hele agenda vol.

Door structuur te zoeken in de dagelijkse dingen, met afwisselend ook aandacht voor het verdriet, zorg je voor de nodige afleiding en uiteindelijk een nieuw levensritme. Tevens creëert dit overzicht en daarmee rust in die toch al aanwezige chaos in je hoofd.

Huilen mag, hoeft niet
Je mág laten zien dat je verdriet hebt. Rouw is een normale reactie op verdriet. (Ook jaren later nog.) Voel je je verdriet? Laat je emoties dan gewoon komen. Als je verdriet hebt, als je rouwt, komen er ineens allemaal emoties opduiken.

Door te huilen maak je emoties los en laat je je verdriet gaan. Je verdriet wordt daardoor wat luchtiger. Het geeft je een beetje ruimte om te ademen. En willen ze juist niet vanzelf naar buiten komen? Zet dan die film op waarbij je geheid wel huilt. Of zet de muziek op van de uitvaart, bekijk foto’s.

Plan een verdriet momentje
Bemerk je dat de emoties op ongelegen momenten komen, waarbij jij je niet goed voelt? Help jezelf dan door verdriet momentjes in te plannen op momenten dat het jou wél uitkomt. In dat kwartiertje of uurtje mag je van jezelf volledig opgaan in je verdriet, maar daarna herpak je je weer. Zo voorkom je dat je in je verdriet verdrinkt maar ook je verdriet niet verdringt. Zo kan je verdriet er zijn, zonder je te overweldigen.

Ook andere emoties
Ook andere emoties kunnen opkomen. Verwachte en volkomen onverwachte emoties. Ze kunnen je overspoelen. Ongeloof, boosheid, opluchting, onzekerheid, schuld, spijt. Zo maar enkele emoties die je kán ervaren. Het is normaal dat deze emoties er zijn.

Er kunnen zelfs meerdere, tegenstrijdige emoties tegelijk zijn. En deze emoties zullen ook op verwachte en onverwachte momenten blijven komen. Van lieverlee zullen de emoties je minder overspoelen en kan je ze reguleren. Ervaar jouw emoties op jouw manier. Wat je ook doet of voelt of juist niet, het is goed.

Je verhaal delen of juist niet
Het delen met anderen, het woorden geven aan jouw verlies kan helpend zijn. Het maakt dat jouw verhaal betekenis en vorm krijgt. Dit kan aan jouw naasten, een fijne vriendin of aan vreemden in een lotgenotengroep. Maar dit kan ook tegen een foto, gewoon voor je uit wandelend in de natuur of geschreven op papier.

Doe je verhaal. Vertel wat het verlies voor jou betekent. Vertel over die leuke, mooie momenten die jullie samen hadden of wanneer je je dierbare het meest mist. Geef aan hoe je je voelt en waar je behoefte aan hebt. Ook als je juist even met rust gelaten wil worden, wat afleiding wil van je verdriet en het er even níet over wilt hebben.

Energie op doen
Je kunt niet 24/7 met je verdriet bezig zijn. Rouwen kost zoveel energie. Het is daarom van belang om afleiding te vinden en weer op te laden. Energie krijg je door je gedachten op wat anders te richten en door letterlijk in beweging te komen, iets te gaan dóen. Ga er op uit. Ga sporten, wandelen of bezoek een museum. Zoek afleiding in je hobby’s. Misschien ben je wel heel creatief? Of lees of puzzel je graag? Zorg dat je iets doet wat je echt leuk vindt. Dan krijg je vanzelf weer meer energie. Zoek die dingen en mensen op waar je energie van krijgt. Vermijd daarbij energie vreters. Zijn er dingen die nu echt teveel energie kosten. Of zijn er mensen die nu teveel van je vragen. Laat hen een tijdje links liggen.

Kom in beweging
Kom in beweging. En als sporten niet je ding is. Dan kan je ook prima wandelen of fietsen. Door in beweging te zijn zorg je voor een gezonde inspanning. Je wordt er moe van. Zodat je je beter kan ontspannen na de inspanning. Beter slaapt. Bovendien is beweging gezond voor lichaam en geest. Je bent daardoor beter bestand tegen stress en heeft daarmee een positief effect op ons welzijn en het omgaan met verdriet.

Neem de tijd die jij nodig hebt
Rouwen kost tijd. Tijd om te aanvaarden dat het ergste is gebeurd, hoe verdrietig ook. Tijd om het verdriet er te laten zijn en te doorgronden wat dat verlies voor jou allemaal betekent. En tijd om leven weer op te pakken. Gun jezelf die tijd en ruimte. Jij bepaalt zelf het tempo. Iedereen rouwt op zijn eigen manier. En hoe je ook rouwt, het is altijd goed.

Wil je meer weten?
“Ook al moet jíj het zelf doen, je hoeft het niet alléén te doen.”
Heb je het gevoel dat je met deze tips nog niet verder komt? Is jouw dierbare al wat langer geleden overleden en heb je het gevoel dat je vastloopt in je dagelijks functioneren? Overweeg dan om contact op te nemen met een professionele rouwbegeleider.

Ik kan je helpen om je leven weer op te pakken zodat je leert te leven met jouw verdriet, met een traan en een lach! Maak meteen die afspraak met mij via 06-14794446. Of kijk eerst op mijn website: www.traaneneenlach.nl. Voor het gratis Ebook over rouw, het online Rouwprogramma en meer informatie.

 

Naar de website

  • Vanaf dat mijn man overleden was werd er op respectvolle wijze geholpen daar waar het nodig was. Niet nadrukkelijk aanwezig maar steeds bereid waar nodig was te helpen. Een bijzonder goede ervaring.

     

    Familie Hammer (Oud-Beijerland)

  • De verzorging door de familie Moree en medewerkers was ronduit indrukwekkend. Vol respect, veel geduld, ruimte voor eigen initiatieven maar sturend daar waar nodig. Bedankt.

     

    Familie Wander (Oud-Beijerland)

  • Jullie zijn heel goed in jullie werk en zijn heel respectvol naar iedereen en alles wat wij wilden kon ook.

     

    Familie Fortuin (Puttershoek)

  • Een treurig moment maar respectvol, waardig en zeer persoonlijk. Team Moree dank voor de volledige ontzorging en het familiegevoel. Dit is wat wij zeer gewaardeerd hebben.

     

    Familie Smits (Numansdorp)

  • Binnen 4 maanden ouders overleden. Een prachtige afstemming tussen de twee trieste momenten. Aanwezig waar het moest en onzichtbaar waar dat kan.

     

    Familie Vader (Oud-Beijerland)

  • Prachtige uitvaart gehad van onze Dirk.

     

    Familie Snaaijer (Puttershoek)

Uitvaartverzorging Moree

Prins Hendrikstraat 20-22

3262 ST Oud-Beijerland

Hoeksche Waard

Telefoon (0186) 61 70 78

Mobiel (06) 103 921 84

E-mail: info@uitvaartverzorgingmoree.nl

 

Privacy Verklaring

 

Sitemap

Keurmerk

UitvaartzorgBGNU

Vormgeving en realisatie: Schot Marketing en Communicatie schot.nl